Logo

מניעת נזקים ברצפת האגן לאחר לידה

איך ניתן למנוע נזק לרצפת האגן לאחר לידה?

 רצפת האגן היא תשלובת של שרירים, גידים ורקמות אחרות הפועלת כערסל התומך באברי האגן: הרחם, כיס השתן והחלחולת. אם השרירים מתרופפים או הגידים או הרקמות נמתחים או נפגמים, אברי האגן עלולים לצנוח ולבלוט אל קירות הלדן. התוצאה יכולה להיות פגיעה בתענוג המיני, אי נקיטות של השתן או הצואה או אף גרוע מזה.


אין זה סוד שפגיעות ברצפת האגן הנן בדרך כלל תוצאה של גורמים אחדים והן בדרך כלל מתחילות בשלב יחסית מוקדם בחיים. ההריון והלידה הלדנית עלולים להחליש או למתוח חלק מהמבנים התומכים של האגן. לכן בעיות של רצפת האגן שכיחות יותר בקרב נשים שילדו מספר פעמים, והסיכון לכך גדל עם כל לידה ולידה. בהריון משתנה האנטומיה של האגן. העובר לוחץ על החיץ, שרירי הבטן מתרחבים, ובעת הלידה עצמה עלול להיווצר נזק לעצבים ובעקבותיו חולשה של שרירים.


נזק לפי הטבעת קורה בכ-35% של כלל הלידות הלדניות. מחצית מהנשים הללו תסבולנה בהמשך מדחיפות ומאי-נקיטות גזים. אי-נקיטות שתן עלולה להופיע ב-30 עד 50% של ולדניות לפני גיל 40. מבין הנשים הסובלות מאי-נקיטות במאמץ (SI) אחרי לידה, מדווחות 63% שהתסמינים הופיעו כבר בהריון. רוב הנזק נגרם בזמן הלידה הראשונה. גם גורמים אחרים יכולים להשפיע: לידה ממושכת, שלב שני ממושך, לידת מלקחיים, חתך חיץ (אפיזיוטומיה). שישה חודשים אחרי הלידה הראשונה, חווות כרבע מהנשים ירידה בתפקוד המיני ושיעור זה אף גבוה יותר אם הלידה הייתה בעזרת מלקחיים או שולפן ריק.

 

איך אוכל להכין את רצפת האגן שלי כדי למנוע בעיות אחרי הלידה?

הזמן הנכון ביותר להתחיל בפעולות מנע היא ההריון הראשון, מאחר וההריון הראשון והלידה הראשונה קשורה בסיכון הפגיעה הגדול ביותר. ניתן להשתמש בתרגילי קגל לחיזוק רצפת האגן, וההריון הראשון הוא הזמן המתאים ביותר ללמוד ולבצע תרגילים אלה. לפני שמבצעים תרגילים אלה יש לזהות תחילה את שרירי החיץ בעת הישיבה על האסלה והטלת שתן: יש להפסיק ולשחרר את זרם השתן מספר פעמים. התרגיל מבוסס על כיווץ שריר החיק והעוקץ (PC) עד כמה חזק שאפשר למשך שלוש עד חמש שניות. אחרי מנוחה בת 10 שניות חוזרים על כך שוב. עלייה במשקל וכושר גופני לקוי עלולים להגביר את הסיכון לפגיעה ברצפת האגן, מאחר ועודף משקל פירושו יותר עומס על השרירים והעצבים של רצפת האגן. בעיות לטווח הארוך צפויות יותר בנשים העולות הרבה במשקל ובאלה שהן כבר בעודף משקל לפני תחילת ההריון. אם כן, מאד חשוב להגביל את צריכת הקלוריות.

 

מהי הדרך "הנכונה" ללדת?

ההרפיה בשלבי הלידה המוקדמים חשובה ביותר. מתח של שרירי רצפת האגן בשל כאב או חרדה עלול להאט את התקדמות הלידה בשלביה המוקדמים. אפשר לברר עם המיילדת מהי התנוחה העדיפה ללידה.

 

מה ניתן לעשות אחרי הלידה כדי למנוע בעיות ברצפת האגן?

ריפוי החיץ מוחש על ידי היגיינה מתאימה. הרגלי יציאות נכונים והימנעות מעצירות חשובים להפחתת מתח של השרירים מרימי פי הטבעת ושל העצבים. יש להתחיל מחדש בתרגילי קגל מוקדם אחרי הלידה. בשבועות הראשונים אין זה מן הנמנע כי תחושי כאב באזור החיץ וכי תהיה לך אי נקיטות קלה. ואולם, אם התסמינים הללו נמשכים, רצוי להיוועץ במומחה לרצפת האגן. אם היה לך קרע עצמוני של החיץ או אם הייתה לך לידה קשה, ייתכן ותזדקקי לטיפול מיוחד. פתחנו מרפאה ייחודית רב-תחומית לרצפת האגן המהווה חלק מהמחלקה הגסטרואנטרולוגית במרכז רפואי ע"ש שיבא בתל-השומר, והיא מטפלת בנגעים של רצפת האגן ומייעצת לנשים המציגות בעיות מורכבות. על ידי שימוש בבדיקות פשוטות יחסית, כגון על-קול, יש בידינו לאבחן בעיות אלה ולהציע טיפול מותאם כדי למנוע החמרה והתפתחות של ליקויים נוספים בתפקוד. על הצוות שלנו נמנים מומחים בתחום הגסטרואנטרולוגיה, גינקולוגיה, פרוקטולוגיה, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה, אורולוגיה וסקסולוגיה.

 

דר' מ. באר-גבל מנהל היחידה לרצפת האגן, מרכז רפואי ע"ש שיבא, תל-השומר.

 

*אין באמור בתכנים באתר כדי להוות ייעוץ ו/או המלצה לבירור ו/או מתן חוות דעת בעניין ו/או אבחון ו/או בסיס להמלצה טיפולית וכן אין באמור באתר משום תחליף לקבלת חוות דעת אישית, רפואית, מקצועית ומסודרת מגורם רפואי מוסמך שיבחן את כל הנתונים האישיים הרלוונטיים של המשתמש